Imię i nazwisko : Krzysztof Hołowczyc
Data i miejsce urodzenia : 4 czerwca 1962 w Olsztynie
Stan cywilny : żona Danuta, córki Karolina (17), Alicja (8)
Miejsce zamieszkania : Olsztyn
Data rozpoczęcia kariery : 1984
Pierwszy samochód rajdowy : Fiat 125p gr.N
Automobilklub : Polski

   

 

 

 

 Krzysztof Hołowczyc to bez wątpienia jeden z najbardzej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający w swoim dorobku zarówno wielokrotne tytuły Mistrza Polski, Mistrza Europy, jak i udane starty w eliminacjach Mistrzostw Świata. Przygodę z motoryzacją zaczął od kartingu jeszcze w szkole podstawowej. Na trasę swojego pierwszego rajdu wyruszył w 1984r. Fiatem 125p. Już w kolejnym sezonie zdobywa tytuł Mistrza Polski gr. N. Do 1987 roku olsztynianin startował w MP - Fiatem 125p, borykając się z problemami technicznymi i finansowymi.
    W 1988 roku nadchodzi propozycja startów w barwach teamu FSO SPORT. Krzysztof właśnie przygotowywał się do wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaproponowano mu szkolenie i pracę w Paramount Pictures. Na szczęście rajdowa pasja zwyciężyła. Wielkim plusem startów w zespole fabrycznym FSO było to, iż zawodnik praktycznie nie musiał martwić się o koszty związane ze startami. Jego zadaniem była wyłącznie jazda i dbanie o wynik końcowy. Niestety przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu fabrycznego FSO, kolejnymi samochodami "Hołka" była Mazda 323, którą zdobył tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica, którą wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej na rok 1994.
    Sezon '95 okazał się dla Hołowczyca pasmem sukcesów. W zespole Stomil Olsztyn Mobil 1 zdobył tytuł Mistrza Polski, dorzucając do niego, dzięki udanym zagranicznym występom, tytuł Wicemistrza Europy.
    Rok 1996 rozpoczął od debiutu w RSMŚ, który nastąpił w Rajdzie Szwecji.
W bardzo silnej stawce (25 kierowców z list priorytetowych FIA) Krzysztof Hołowczyc zajął 20. miejsce. Doświadczenia, zdobyte między innymi na oblodzonych i zaśnieżonych trasach w Szwecji, zaowocowały sukcesem w Zimowym Rajdzie Dolnośląskim, w którym Krzysztof Hołowczyc odnotował najlepsze czasy na wszystkich odcinkach specjalnych. Tryumfował również w kolejnych czterech eliminacjach Mistrzostw Polski (rajdy: Krako-wski, Elmot, Polski, Kormoran), wygrywając aż 109 ze 112 odcinków specjalnych. Zdoby-wając w ten sposób maksymalną ilość punktów, Krzysztof Hołowczyc (przełamawszy przy okazji trwającą od 17 lat serię zwycięstw zagranicznych kierowców na trasie Rajdu Polskiego), zapewnił sobie drugi w karierze tytuł Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej.


Ważniejsze osiągnięcia Krzysztofa Hołowczyca:
 

  • 1995
    - Wicemistrz Europy
    - Mistrz Polski
        Toyota Celica 4WD Turbo
     

  • 1996
    - Mistrz Polski
        Toyota Celica 4WD Turbo
     

  • 1997
    - Mistrz Europy
        Subaru Impreza 555
     

  • 1998
    Jedyny start w Polsce:
    - 1 miejsce - Rajd Polski
    Występy w Rajdach Mistrzostw Świata:
    - 7 miejsce - Rajd Argentyny,
    - 8 miejsce - Rajd Anglii
    - 10 miejsce - Rajd Portugalii,
    - 13 miejsce - Rajd Katalonii
        Subaru Impreza WRC
     

  • 1999
    - Mistrz Polski
        Subaru Impreza WRC
     

  • 2000
    - Starty w Mistrzostwach Świata bez sukcesów z powodu problemów technicznych (jedyny ukończony rajd - Rajd Szwecji - ukończony na 1 miejscu w kategorii FIA Team Cup)
        Subaru Impreza WRC
     

  • 2001
    - Wicemistrz Polski
        Peugeot 206 WRC

     

        Już w 1997 za kierownicą Subaru Imprezy 555 po zwycięstwach w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stanął na najwyższym podium Mistrzostw Europy. Po osiągnięciu tak ogromnego sukcesu, jego nazwisko pojawia się na elitarnej liście priorytetowej 'A' Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), wśród największych sław sportu rajdowego.
        W sierpniu '97 "Hołek" brał udział w Porsche Cup na torze Hungaroring - jako gość honorowy firmy Porsche.
        W sezonie '98, za kierownicą Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Hołowczyc wystartował w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, odnotowując, pomimo braku koniecznego doświadczenia, bardzo dobre wyniki, a 7. pozycja w Argentynie jest dotychczas najlepszym miejscem wywalczonym przez polskiego kierowcę w historii Indywidualnych Mistrzostw Świata.
        W roku 1999 "Hołek" koncentrował się na startach w Mistrzostwach Polski. Dzięki zwycięstwom w pięciu rajdach wywalczył po raz trzeci w swojej karierze tytuł Mistrza Polski Subaru Imprezą WRC w barwach Wizji TV, Shell, Netia, Frito Lay.
        W 2000 roku zespół Hołowczyca uczestniczył w startach w Mistrzostwach Świata, a celem jaki sobie wyznaczył, było końcowe zwycięstwo w FIA Teams' Cup (Puchar Zespołów FIA). Niestety, na skutek problemów technicznych, "Hołek", pomimo zwycięstwa w Szwecji, nie ukończył wymaganej ilości rajdów i nie został sklasyfikowany w tym pucharze.
        W sezonie 2001 Krzysztof Hołowczyc startował w RSMP w Peugeocie 206 WRC w barwach Jan Sobieski Rally Team. Pomimo początkowych trudności z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, wywalczył tytuł Wicemistrza Polski 2001.
        Krzysztof Hołowczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: "Im gorzej, tym dla mnie lepiej". Utarło się przekonanie, że "Hołek" preferuje nawierzchnie szutrowe. Wyniki wskazują jednak na to, że na nawierzchniach asfaltowych czuje się równie dobrze.
        Hołowczyc cieszy się dziś ogromną popularnością wśród kibiców. Stał się także osobowością sportową i telewizyjną, a potwierdzeniem tych faktów był jego wybór przez telewidzów na Najpopularniejszego Sportowca Polski w 1997 r.
        Krzysztof Hołowczyc znany jest także ze swego zaangażowania w sprawy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeprowadzona z jego udziałem społeczna kampania medialna, propagująca trzeźwość za kierownicą: "Pijani kierowcy wiozą śmierć", przyczyniła się do drastycznego zaostrzenia przepisów prawnych w tym zakresie. W 1999 roku stał się współtwórcą idei i współzałożycielem pierwszej firmowej profesjonalnej szkoły doskonalenia jazdy (SJS), w której do dziś przekazuje swoją wiedzę.
        Angażuje się intensywnie w Stowarzyszeniu "Olimpiady Specjalne Polska" (organizacja olimpiad sportowych dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo), którego prezesem jest żona Krzysztofa Dana, służąc pomocą zarówno czynną, jak i przy zdobywaniu funduszy .
     

  •